- De crezi că se sinucid oamenii?– Nu ştiu, motivele sunt diferite. (..) Motivele mele sunt o pierdere treptată a încrederii, o iluminare treptată a naturii realităţii, a lumii.”
Doi oameni, de condiţii diferite – un profesor de filosofie, care „predă lecţii de întuneric”,
şi un fost puşcăriaş al cărui singură avere este o Biblie – se întâlnesc pentru
a discuta despre motivele pentru care merită să trăieşti. Întâlnirea urmează tentativei de sinucidere a
celui dintâi, care a fost salvat în ultima clipă de cel care acum vrea să-l
convingă să nu mai repete gestul. Filmul, realizat după o piesă de teatru, redă
înfruntarea de dimensiuni eroice dintre cele două concepţii, atât de omeneşti,
în fapt. Pe de o parte convingerea că lumea, aşa cum este ea, înseamnă numai suferinţă fără rost şi cu cât ai
multă conştiinţă cu atât realizezi mai mult acest lucru şi, pe de altă parte,
că mai presus de om există ceva care-l poate lumina, înălţa deasupra condiţiei
sale mizere şi astfel să-i confere sens existenţei.
Black, personajul
salvator, este un fost puşcăriaş care a trăit o experienţă cvasimistică în
închisoare când s-a aflat în pragul morţii în urma unei altercaţii. Acesta,
spune el, nu este nici pe de parte cea mai îngrozitoare experienţă prin care a
trecut, dar acum se află de celealtă parte a baricadei, de partea binelui. Nu este bigot, doar credincios. Deşi spune la un moment dat despre
sine că nu are niciun gând care să nu provină din Biblie, el se caracterizează
drept un eretic (nu crede, de exemplu în păcatul originar), nu dă niciun citat
din Cartea Sfântă iar orice referire la aceasta este filtrată prin propria
experienţă.
White,
profesorul, deşi alege sinuciderea, pare că a ajuns la acest gest nu din
disperare, ci ca o concluzie a unei analize temeinice. El îşi expune
argumentele sale nu pentru că ar vrea să convingă pe cineva ci pentru că este
ţinut prizonier de salvatorul său care se teme de o nouă tentativă de
sinucidere. Recunoaşte că nu crede în nimic deşi a făcut-o: a crezut în artă, cultură, cărţi, muzică,
lucruri pe care le-a crezut indestructibile dar s-a dovedit că nu sunt astfel.
La sfârşit, toate uşile s-au închis în urma sa, nemairămânându-i decât una
singură. „Singurul lucru la care nu renunţ este renunţarea”, spune el.
Înarmaţi cu aceste convingeri, cei doi se înfruntă pe viaţă şi pe
moarte, expresia având un sens propriu în acest context. Personal, filmul m-a
încântat el fiind aproape o ilustrare în imagini a unui dialog filosofic dar,
totuşi, el nu epuizează perspectivele din care poate fi privită problema dacă
viaţa merită sau nu să fie trăită (cea mai importantă a filosofiei, după Albert
Camus). Dialogul dintre cei doi este unul în alb şi negru – chiar dacă spre
final unul dintre cei doi pare că se apropie de poziţia celuilalt – însă între
aceste două limite nuanţele pot fi infinite. Pot înţelege poziţia lui White,
aceea că oricine care nu este retardat ar trebui să se sinucidă, sau spus
altfel are o întâlnire cu neantul, cu absurdul, cu lipsa de sens, dar, tocmai
de aceea, abia de aici trebuie pornită discuţia:
Cum poţi da sens atunci când ştii că nimic nu are sens? Absurdul şi disperarea sunt locuri
comune – sunt proprii condiţiei umane, cum o spune şi personajul din film – şi
de aceea iscusinţa ar fi de a descoperi calea de a trăi autentic – iar aceasta implică
desigur sinceritate şi asumare, nu lipirea unui zâmbet tâmp pe faţă – într-o
lume în care Dumnezeu se încăpăţânează să tacă până şi în faţa cuptoarelor de
la Dachau. Or, sinuciderea, orice s-ar spune, nu poate fi considerată o
iscusinţă, o abilitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu