miercuri, 31 iulie 2013

Cosmos

Revăd, acum cu fiica mea, după treizeci de ani de la prima vizionare, serialul de televiziune „Cosmos” realizat de astrofizicanul Carl Sagan. Parcurgând episod după episod, am nu doar o senzaţie de re-văzut ci şi una de déjà-vu adică simt că toate câte sunt le-am trăit permanent din anii 80, de când seria a fost  lansată la noi. Aşa cum îi spune şi subtitlul, „A Personal Voyage”, este o poveste televizată spusă sub forma unei/unor călătorii. Mai mult sau mai puţin o călătorie în spaţiu, deşi Sagan ne conducea, poate pentru prima dată atunci până la marginea Universului, cât o călătorie iniţiatică într-un inside, în interiorul umanităţii noastre. Iar dacă eu, peste timp, mă reîntâlnesc acum cu copilul care eram altădată şi visam pe atunci cum va fi să fiu mare, întâlnesc nu teoriile ştiinţifice, ci altceva: o anume încredere modestă a omului şi a umanităţii în propriile forţe, în capacitatea sa de a se înţelege pe sine şi lumea în care trăieşte. Creat în plin Război Rece, tonul prezentatorului este reţinut - el spera de la contemporanii săi ca măcar să nu se angajeze într-un conflict nuclear devastator care să distrugă viaţa pe Terra. Dar în ciuda acestei ameninţări prezente permanent, o expresie a unei stări de lucruri absurde din multe perspective, Sagan transmite simpatie pentru ceea ce suntem ca oameni, pentru ce am realizat de-a lungul mileniilor şi încredere pentru ceea ce va urma. Acest sentiment de umanitate îl regăsesc acum şi mai puţin teoriile explicate pe înţelesul profanilor. De exemplu, atunci când prezintă Teoria Big-Bang-ului în paralel cu cea a vechilor hinduşi transmisă prin Rig-Veda, astrofizicianul ne spune că cea dintâi este mitul cosmogonic contemporan derivat din ştiinţă. Deodată, fiecare om care s-a întrebat vreodată, oriunde, de unde venim, cum au început toate şi care este rostul a tot ceea ce există, face parte din aceeaşi frăţie a celor care, fiecare cu mijloacele lui dar cu aceeaşi curiozitate, încearcă să înţeleagă.
Un mesaj, inspirat de Carl Sagan, transmis de la copilul care am fost, copilului meu: Gândeşte şi ai încredere!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu