Dacă bovarismul,
aşa cum îl înţelege Jules de Gaultier în lucrarea cu acest titlu, este o
caracteristică universală, atunci merită cercetat care sunt şi caracteristicile
sale nepatologice. Punctul de plecare în acest demers este convingerea,
susţinută prin argumentele filosofiei, că lumea în care trăim este exclusiv una
fenomenală, nu are niciun miez (Absolut, numen etc.) şi, în absenţa acestuia orice cunoaştere este
relativă, sau cum aveau să spună postmodernii, toate discursurile sunt echivalente
epistemologic. Din orice parte ai porni cunoaşterea şi oriunde ai ajunge cu ea,
„există identitate între a cunoaşte lucrurile şi a le cunoaşte altfel decât
sunt.” Din fericire, poate, (altfel nu am fi
avut I-phone şi nici I-pad) majoritatea oamenilor nu este conştientă că
orice miză este falsă, că orice efort zadarnic, că toate drumurile se pierd în
deşert. Prin elanuri entuziaste, oamenii crează permanent prin efort realul
fără să bage de seamă că Adevărul luat îndeobşte drept scop a devenit un mijloc al unui un scop care nu este al lor.
Dar ceea ce facem iluzionându-ne, ne salvează
existenţa pe mai multe planuri. Unul dintre ele: perceperea bovarică a lumii, altfel decât este, este
tocmai reflexia acesteia. Atâta timp cât lumea este dinamică, polimorfă, în
permanentă schimbare, raportarea flexibilă la ea, niciodată fermă, dogmatică,
este un semn de înţelepciune. Stagnarea, contemplarea imobilă a lumii, este echivalentă cu deconectarea de la devenirea realului, conducând, în cele din urmă la inadaptare şi degenerescenţă.
Or, din
acest punct discuţia pentru Gaultier nu se mai pune în termeni de Adevăr, ci de
utilitate. Eu am văzut aici
o apropiere cu construcţioniştii contemporani (Gergen) care consideră adevărul,
raţionalitatea, Dumnezeu etc. ca expresii ale utilităţii particulare, într-un anumit moment, a unui anumit grup de oameni. Răsturnarea de perspectivă relansează toată discuţia
despre cunoaştere şi sens şi-i aşează pe „bovarici” în avangarda cunoaşterii. Cercetarea
de sine, a naturii, posibilitatea ştiinţei, influenţele istorice, progresul au
rost din perspectiva utilităţii chiar dacă se dovedeşte o iluzie din cea a
Adevărului. „Dacă
adevărurile nu sunt nimic prin ele însele, dacă ele nu închid nicio realitate,
în aşa fel încât nu există adevăr obiectiv, ele îşi arată resorturile, aparate
de mişcare şi inhibiţie în acelaşi timp, prin intermediul cărora realitatea se
formează şi se mişcă şi fără de care nu ar mai exista realitate. Credinţa în
existenţa adevărului, absurdă din punct de vedere intelectual, condiţionează
existenţa realului, care se întemeiază pe arbitrar şi iraţional.” Medicina, de
exemplu, crează, incontestabil produse utile
prezervării sănătăţii, însă nu aduce niciun adevăr despre moarte, viaţă, suflet
etc. care rămân probleme permanent deschise. La urma urmei, nu adevărul îi „mână
în luptă” pe cercetători, ci altceva. „Trebuie deci să
recunoaştem că pentru cea mai mare parte a umanităţii bucuriile şi suferinţele
legate de senzaţie şi de derivatele ei sînt atît de puternice încît ele explică
toate eforturile încercate pentru a spori şi întări stările de bucurie, pentru
a diminua şi aboli stările de suferinţă. Binefacerile provizorii dar imediate,
aduse în orice moment al evoluţiei istorice şi în toate ocaziile prin industria
inteligenţei, explică suficient faptul că umanitatea a considerat cunoaşterea
drept un mijloc de ameliorare a vieţii şi, deşi cea mai mare parte a
dezvoltărilor precedente a avut ca obiect să ne facă să vedem că această
credinţă e o iluzie, nu e cazul, din punct de vedere intelectual, să credem că
această iluzie ar putea dispărea.” Revenind la punctual anterior de vedere, se
constată că adevărurile astfel
descoperite nu supravieţuiesc utilităţii lor (creştinismul însuşi urmând să
aibă o asemenea soartă, adică să dispară atunci când nu va mai fi util). Dar chiar şi aşa, într-un anume sens, între timp, omenirea
va fi progresat.
Cumva, Gaultier
răspunde întrebării Cum e posibilă
cunoaşterea în absenţa Adevărului? şi prin aceasta este un gânditor al
timpurilor noastre confuze, pentru noi, invadaţi de prea multe adevăruri, prea
multe „certitudini” efemere, dar goliţi de Absolut. Studiul lui Gaultier nu are
propriu-zis o concluzie. El a şi menţionat că nu urmăreşte să aplice o reformă
de niciun fel ci doar să pună la dispoziţia spectatorilor o lorgnetă prin care
oamenii să perceapă mai corect spectacolul lumii. Unul din multele lorgnete pe care omul
contemporan le are la dipoziţie pentru a-şi afla, sau alege, dacă este curios, locul în
lume.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu